شِکینا یا شِخینا (عبری: ?????) واژهای مؤنث در تورات برای توصیفِ حضورِ خداوند میباشد. این واژه معمولاً در تورات برای حضور خداوند در هیکل سلیمان در اورشلیم بکار رفته است.
در یهودیت و به خصوص بر پایه تلمود شکینا به عنوان ویژگی مؤنث خدا در نظر گرفته میشود.
شکینا معمولاً در ارتباط با میشکان در هیکل سلیمان مورد اشاره قرار میگیرد.
شکینا معمولاً به عنوان روح خدا که میتواند تغییرات پیامبر گونه ایجاد کند در نظر گرفته میشود. "وقتی تو به کوه خدا نزدیک شدی، که در محدوده حصار فلسطین است، و آن خواهد گذشت و تو به شهر داخل خواهی شد و تو با گروهی از پیامبران ملاقات خواهی کرد که از مقام بالا با یک ساز، یک دف، یک نی، و یک چنگ به پایین میآیند؛ و آنها پیامبری خواهند کرد؛ و روح خدا قدرتمندانه بر تو نازل خواهد شد و تو با آنان پیامبری خواهی کرد و به مرد دیگری تبدیل خواهی شد. - اول ساموئل 10:5–6."
پیامبران تورات اظهارات زیادی در مورد حضور متافیزیکی خدا به خصوص در هیکل سلیمان بیان کردهاند که این حضور معمولاً با شکینا مرتبط است. اشعیای نبی مینویسد: «من خدا را دیدم که بر روی عرش خود نشسته بود و در آسمانها بود، و قدرت او معبد را پر کرد» (اشعیا 6:1). حزقیال نوشته است که «ابهت خدای اسرائیل در آنجا (معبد سلیمان) بود بر پایه رویایی که من دیدم».
شکینا در کابالا به عنوان جنبه مؤنث خدا در نظر گرفته میشود و با سفیروتها در ارتباط است.
لغت شخینا معادل «سکینت» در زبان عربی است. در سور? بقره از تابوت عهد با عنوان «تابوت سکینة» یاد شده است:
"وَ قَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ ءَایَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَ بَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ ءَالُ مُوسىَ وَ ءَالُ هَرُونَ تحَْمِلُهُ الْمَلَئکَةُ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاََیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ" (248)