سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزاران سؤال

93717

پیامبر، عهد و نور امتها

این کتاب، حاصل تلاش های محمد شمس است. بوستان کتاب، ناشر آن به شمار می آید.

او در فصل اول با عنوان «نبوت، پیشگویی و بشارت بر اساس کتاب مقدس» کتاب مقدس را به دو بخش کلی عهد عتیق و عهد جدید تقسیم می‌کند و مباحثی مانند راه شناخت پیامبر و نحوه تشخیص صدق و کذب انبیا» و... را می‏آورد.

نویسنده در فصل دوم با اشارات مشخص و واضحی به آیات مرتبط با شناخت رسول آخرین کتاب مقدس می‌پردازد. از این رو به کتاب «تثنیه هجدهم» آیات 15 تا 20 را در قالب بخشی با عنوان «پیامبری مانند موسی» می‌آورد. بخشی که در معنای فارسی آیه پانزدهم آن چنین می‌خوانیم: «یهوه خدایت، نبی‌ای را از میان تو از برادرانت، مثل من برای تو مبعوث خواهد گردانید، او را بشنوید .»

از نقاط قوت این نوشتار، این است که در بیان آیات کتاب مقدس، تنها به آوردن معنای این آیات اکتفا نکرده و آیات مورد اشاره را به زبان عبری هم آورده که این امر مخاطب دیگر ادیان را به خوانش این اثر جلب می‌کند.

همچنین نویسنده ضمن آوردن آیات، به ارایه تحلیل خود از آیات پرداخته و مخاطب را در یافتن مشخصات رسول گرامی اسلام، از میان آیات عبری به‌خوبی همراهی می‌کند. به همین دلیل است که پس از آوردن بخشی از کتاب «تثنیه» به رمزگشایی از واژه «تثنیه» می‌پردازد و در این‌باره چنین می‌نگارد: «واژه «تثنیه» در این‌جا به‌ معنای «قانون دوم» یا «تکرار قانون» است. زیرا در کتاب خروج، لاویان و اعداد(سه کتاب از کتاب‌های پنج‌گانه تورات) قوانین بارها اعلام شده بود.» می‌توان از فحوای این بخش چنین برداشت کرد که شناخت دقیق آخرین پیامبر از بنیادی‌ترین اصول پذیرش کتاب یهودیان است.

شمس در بخش «پیامبر مو‌عود» با برشمردن ویژگی‌های پیامبر موعود در تورات، احتمالی مانند این‌که «پیامبر موعود می‌توانست یوشع باشد؟» را بر مبنای بخشی از آیات انجیل یوحنا، مورد کاوش قرار داده و از این راه این ادعا را نفی می‌کند.

وی سپس برادران بنی‌اسراییل را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌نویسد: «در بشارت آمده که پیامبر موعود از میان برادران بنی‌اسرائیل بر انگیخته می‌شود (در عهد جدید کتاب اعمال رسولان22:3 و نیز 37:7 آیات مذکور دیده می‌شود) اما منظور از برادران چیست یا چه کسانی‌ هستند؟». آن‌گاه نوسنده با بیان شواهدی بیان می‌کند که منظور از بنی اسرائیل، «بنی اسماعیل» است و آن‌هم کسی جز رسول گرامی اسلام نیست.

نگارنده در این اثر، با رنگی کردن برخی از واژگان عبری نظر مخاطب را به اسامی و واژگانی معطوف می‌کند که به‌طور مستقیم به پیامبرموعود مربوطند. واژگانی که مفاهیمی مانند عربستان،مکه، خانه، خدا، کعبه، فرشته، صادق و راست‌گو را دربر دارند.

«نور امت»، «هجرت پیامبر و جنگ بدر» و «تجلی خدا در جبل پاران» از جمله مطالبی‌اند که نویسنده در آن با تحلیلی موشکافانه، به پیشگویی‌های کتاب مقدس درباره آخرین پیامبر پرداخته است.

واپسین بخش این نوشتار، به پرسش‌ و پاسخ ‌هایی پرداخته که ممکن است ذهن مخاطبان را درباره این نوشتار به آن مشغول داشته باشد و در ابتدای این بخش می‌نویسد: «چنانچه موضوع کتاب مورد اقبال خوانندگان قرار گیرد و برای ایشان پرسش‌های بیشتری مطرح شود، این پرسش‌ها را با ناشر محترم در میان بگذارند تا در چاپ مجدد به آن‌ها پاسخ داده شود.»

شمس در «پیامبر عهد و نور امت‌ها» از 18 منبع فارسی و 43 منبع خارجی بهره گرفته است. چاپ نخست این کتاب را انتشارات بوستان کتاب در 172 صفحه با شمارگان1000 نسخه و بهای3000 تومان روانه بازار نشر کرده است


12

پژوهش عدد دوازده در کتاب مقدس

عدد 12 در کتاب مقدس در آیات زیر آمده است:

در متی 10: 1 -15 می ‎خوانیم:

اعزام دوازده شاگرد

 1   و دوازده شاگرد خود را طلبیده، ایشان را بر ارواح پلید قدرت داد که آنها را بیرون کنند و هر بیماری و رنجی را شفا دهند.

 2   و نامهای دوازده رسول این است، اوّل شمعون معروف به پطرس و برادرش اندریاس؛ یعقوببن زِبِدی و برادرش یوحنّا؛

 3   فِیلپُّس و برتولما؛ توما و متّای باجگیر؛ یعقوب بن حلفی و لبی معروف به تدّی؛

 4   شمعون قانوی و یهودای اسخریوطی که او را تسلیم نمود.

 5   این دوازده را عیسی فرستاده، بدیشان وصیّت کرده، گفت، از راه امّت‌ها مروید و در بَلَدی از سامریان داخل مشوید،

 6   بلکه نزد گوسفندان گمشده اسرائیل بروید.

 7   و چون می‌روید، موعظه کرده، گویید که ملکوت آسمان نزدیک است.

 8   بیماران را شفا دهید، ابرصان را طاهر سازید، مردگان را زنده کنید، دیوها را بیرون نمایید. مفت یافته‌اید، مفت بدهید.

 9   طلا یا نقره یا مس در کمرهای خود ذخیره مکنید،

 10   و برای سفر، توشه‏دان یا دو پیراهن یا کفش‏ها یا عصا برندارید، زیرا که مزدور مستحّق خوراک خود است.

 11   و در هر شهری یا قریه‏ای که داخل شوید، بپرسید که در آنجا که لیاقت دارد؛ پس در آنجا بمانید تا بیرون روید.

 12   و چون به خانه‌ای درآیید، بر آن سلام نمایید؛

 13   پس اگر خانه لایق باشد، سلام شما بر آن واقع خواهد شد و اگر نالایق بُوَد، سلام شما به شما خواهد برگشت.

 14   و هر که شما را قبول نکند یا به سخن شما گوش ندهد، از آن خانه یا شهر بیرون شده، خاک پایهای خود را برافشانید.

 15   هرآینه به شما می‌گویم که در روز جزا حالت زمین سدوم و غموره از آن شهر سهلتر خواهد بود.[1]

در مرقس 3: 13 - 19 می خوانیم:

انتخاب دوازده حواری

 13   پس بر فراز کوهی برآمده، هر که را خواست به نزد خود طلبید و ایشان نزد او آمدند.

 14   و دوازده نفر را مقرّر فرمود تا همراه او باشند و تا ایشان را به جهت وعظ نمودن بفرستد،

 15   و ایشان را قدرت باشد که مریضان را شفا دهند و دیوها را بیرون کنند.

 16   و شمعون را پطرس نام نهاد.

 17   و یعقوب پسر زِبِدی و یوحنّا برادر یعقوب؛ این هر دو را بُوْانَرْجَسْ یعنی پسران رعد نام گذارد.

 18   و اندریاس و فیلپّس وبرتولما و متی و توما و یعقوب بن حلفی و تدّی و شمعون قانوی،

 19   و یهودای اسخریوطی که او را تسلیم کرد.

در مرقس 6: 7 – 13 می خوانیم:

اعزام دوازده شاگرد

 7   پس آن دوازده را پیش خوانده، شروع کرد به فرستادن ایشان جفت جفت و ایشان را بر ارواح پلید قدرت داد،

 8   و ایشان را قدغن فرمود که جز عصا فقط، هیچ چیز برندارید، نه توشهدان و نه پول در کمربند خود،

 9   بلکه موزه‏ای در پا کنید و دو قبا در بر نکنید.

 10   و بدیشان گفت، در هر جا داخل خانه‌ای شوید، در آن بمانید تا از آنجا کوچ کنید.

 11   و هرجا که شما را قبول نکنند و به سخن شما گوش نگیرند، از آن مکان بیرون رفته، خاک پایهای خود را بیفشانید تا بر آنها شهادتی گردد. هرآینه به شما می‌گویم حالت سدوم و غموره در روز جزا از آن شهر سهلتر خواهد بود.

 12   پس روانه شده، موعظه کردند که توبه کنند،

 13   و بسیار دیوها را بیرون کردند و مریضان کثیر را روغن مالیده، شفا دادند.

در لوقا 6: 12 – 16 آمده است:

انتخاب دوازده حواری

 12   و در آن روزها برفراز کوه برآمد تا عبادت کند وآن شب را در عبادت خدا به صبح آورد.

 13   و چون روز شد، شاگردان خود را پیش طلبیده دوازده نفر از ایشان را انتخاب کرده، ایشان را نیز رسول خواند.

 14   یعنی شمعون که او را پطرس نیز نام نهاد و برادرش اندریاس، یعقوب و یوحنا، فیلپّس و برتولما،

 15   متّی و توما، یعقوب ابن حَلْفی و شمعون معروف به غیورْ.

 16   یهودا برادر یعقوب و یهودای اسخریوطی که تسلیم کننده وی بود.

در لوقا 9: 1- 6 می خوانیم:

اعزام دوازده شاگرد

 1   پس دوازده شاگرد خود را طلبیده، به ایشان قوّت و قدرت بر جمیع دیوها و شفا دادن امراض عطا فرمود.

 2   و ایشان را فرستاد تا به ملکوت خدا موعظه کنند و مریضان را صحّت بخشند.

 3   و بدیشان گفت، هیچ چیز بجهت راه برمدارید، نه عصا و نه توشه‏دان و نه نان و نه پول و نه برای یک نفر دو جامه.

 4   و به هرخانه‏ای که داخل شوید، همان جا بمانید تا از آن موضع روانه شوید.

 5   و هر که شما را نپذیرد، وقتی که از آن شهر بیرون شوید، خاک پایهای خود را نیز بیفشانید تا بر ایشان شهادتی شود.

 6   پس بیرون شده، در دهات می‌گشتند و بشارت می‌دادند و در هرجا صحّت می‌بخشیدند.

نتیجه: در این موارد، درباره انتخاب 12 نفر از سوی عیسی برای تبلیغ میان مردم، سخن گفته شده است. حضرت عیسی علیه السلام آنها را روانه شهرها می کند تا با قدرتی که وی به آنها بخشید، بیماران را شفا دهند و دین خدا را تبلیغ کنند.



[1]. در یهودا 7: 1 می خوانیم که سدوم و غموره به جهت زنا و انحرافات جنسی، مجازات شدند: «و همچنین سدوم و غموره و سایر بُلدان نواحیِ آنها مثل ایشان چونکه زناکار شدند و در پی بشر دیگر افتادند، در عقوبت آتشِ ابدی گرفتار شده، به جهت عبرت مقرّر شدند.»


گرایش به تشیع , • نظر
گفتگو با امام جماعت مسجد "شهید کربلا" نیجر؛

عربستان عامل گرایش به شیعه

شیخ صالح احمد از مستبصران نیجر گفت: تجاوز عربستان به یمن باعث شده مسلمانان زیادی مستبصر شوند چون آنها فهمیدند عربستان انسان های بی گناه را در یمن می کشد.

به گزارش«شیعه نیوز»، شیخ صالح احمد، از مستبصران نیجر و هم اینک، امام جماعت مسجد "شهید کربلا" در نیامی پایتخت نیجر است و از فعالان شیعی در این کشور به شمار می رود. وی در مصاحبه با حوزه، ضمن اشاره به ماجرای شیعه شدنش به وضعیت پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در نیجر پرداخت و تاکید بر وحدت اسلامی را از اصول فکری و رفتاری پیروان مکتب اهل بیت در نیجر دانست.

* شما از کشور نیجر هستید و جالب است بگویم که در ایران تفاوت چندانی میان نیجر و نیجریه قائل نیستند در حالی که ظاهرا اینگونه نیست...

بله، ما تفاوت هایی داریم، اما در گذشته کاملا با هم بودیم. و حتی بنده همیشه با شیخ ابراهیم زاکزاکی رئیس جنبش اسلامی نیجریه که امیدوارم مشکلات جدیدشان حل شود تماس داشتم و همواره با او بودم زیرا نیجر و نیجریه برادر هستند و حتی من از طریق ارتباط با برادران نیجریه مستبصر شدم.

* چگونه با مکتب اهل بیت علیهم السلام آشنا شدید؟

روزی مشغول مطالعه صحیح بخاری(از منابع اصلی اهل سنت) بودم و در آن زمان سنی و مالکی مذهب و از پیروان طریقه تیجانیه بودم، اما هنگام مطالعه "بخاری" ناگهان با روایتی مواجه شدم که عبدالله بن عباس آن را "رزیة یوم الخمیس" (مصیبت پنج شنبه) نام گذاشته است. این روایت باعث شد شک و تردید به جان من بیفتد. با خودم گفتم اگر صحابه این گونه با پیامبر(صلی الله علیه و آله) رفتار کرده اند، باید مطالب زیادی در بین باشد که ما نمی دانیم و شروع به تحقیق کردم تا اینکه به این وصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسیدم که مسلمانان را به چند چیز سفارش کرد، اما گویی در صحیح بخاری و صحیح مسلم، یکی از وصیت ها و سفارش های اصلی پیامبر (صلی الله علیه و آله) فراموش شده و ذکر نشده است. با خودم گفتم باید در این رابطه تحقیق کنم و به کشورهای زیادی در آفریقا سفر کردم، اما چیزی نیافتم. پس از آنکه به نیامی بازگشتم روزی به کتابخانه فرهنگ اسلامی در نیامی رفتم و در آنجا گمشده خود را در کتاب کنزالعمال متقی هندی یافتم که وصیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) این گونه ذکر شده بود که کسانی را که به من ایمان دارند، به ولایت علی بن ابی طالب پس از خود سفارش می کنم؛ هرکس پیرو او باشد پیرو من است و هرکس پیرو من باشد پیرو خداوند عزوجل است.

با خود گفتم باید به سفارش پیامبر(صلی الله علیه و آله) عمل کنم، پس در رادیو و تلویزیون اعلام کردم مذهب امام مالک را رها کرده و از این پس بر مذهب علی بن ابی طالب(علیه السلام) خواهم بود.شیخ صالح احمد از مستبصران نیجر امام جماعت مسجد

* مشکلی برای شما پیش نیامد؟

مشکلات زیادی برای من پیش آمد، اما الحمدلله اکنون کسانی که ما را ترک کرده بودند، رفته رفته به سوی ما باز می گردند.

* آماری از شیعیان نیجر دارد؟

اکنون کسی نیست که به شما بگوید شیعیان نیجر چند نفر هستند و آمار دقیقی وجود ندارد، زیرا تعداد آنها همواره در حال ازدیاد است به ویژه پس از اتفاقات یمن و تجاوز عربستان به یمن که باعث شده بسیاری از جوانان نیجر شیعه شوند، چون آنها فهمیدند عربستان انسان های بی گناه را در یمن می کشد به این خاطر که آنها پیروان مدرسه اهل بیت علیهم السلام هستند. در این هنگام بسیاری از جوانان مستبصر شدند و الحمدلله. اما به طور تقریبی می توانم بگویم که تعداد شیعیان نیجر حدود یک میلیون نفر است.

خبر , • نظر

دیدار پاپ

دیدار پاپ فرانسیس رهبر واتیکان با رهبر ارتدوکس‌ها از جنبه‌های گوناگون مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

  اولین وجه اهمیت خبر این است که این اتفاق پس از هزار سال رخ داده و آن قدر بی‌سابقه است که شاید خیلی‌ها به این خاطر شگفت زده شدند که گمان می‌بردند دنیای مسیحیت یک نماد بیشتر ندارد و او نیز همان پاپ است.

  واقعیت این است که مسیحیت در هزار سال گذشته به دو شاخه غربی و شرقی تقسیم شده و مسیحیت غربی یا همان کاتولیک‌ها اختلافات بنیادینی با مسیحیت شرقی یا ارتدوکس ها دارند.


احکام کتاب مقدس , • نظر

مجازات زنا

درباره زنی که با غیر شوهر خود همبستر شده و باید نوشابه ای را تحت عنوان آب لعنت از دست کاهن بنوشد ، چنین می خوانیم:  " و چون آب را به او نوشانید اگر نـجـس شده و به شوهر خود خیانت ورزیده باشـد آن آب لعنت داخل او شده تلخ خواهد شد و شکم او منتفخ و ران او ساقط خواهد گردید." سفر اعداد باب پنجم شماره 27    

دو عارضه برای چنین زنی پیش خواهد آمد:                                                                                                                   

  شکم او باد خواهد کرد                                                                                                                              

 - و ران او ساقط خواهد گردید                                                                                                                 

 منظور از ران او ساقط خواهد گردید یعنی این که گوشت های ران از اسـتخوان جدا شده و بر زمین خواهد افتاد یا مراد چیز دیگری اسـت و چگونه این عمل واقع خواهد شد؟


اشکال کتاب مقدس , • نظر

"و اگر زنی جریان دارد و جریانی که در بدنش اسـت خون باشـد هفت روز در حیض خود بماند و هر که او را لمس نماید تا شام نـجـس باشـد – و بر هر چیزی که در حیض خود بخوابد نـجـس باشـد و بر هر چیزی که بنشیند نـجـس باشـد- و هر که بستر او را لمس کند رخت خود را بشوید و به آب غسل کند و تا شام نـجـس باشـد -  و هر که چیزی را که او بر آن نشسته بود لمس نماید رخت خود را بشوید و به آب غسل کند و تا شام نـجـس باشـد و اگر آن بر بستر باشـد یا بر هر چیزی که او بر آن نشسته اسـت چون آن چیز را لمس کند تا شام نـجـس باشـد."                                    

سفر لاویان باب پانزدهم شماره های 24-19   

جدا از بحث مکافات و رنجی که بنا بر این عبارات زنی که در عادت ماهانه به سر می برد باید متحمل شود از نظر علمی نیز این مسئله قابل ملاحظه اسـت که چرا:                    

چرا برای پسر 7 روز و برای دختر 14 روز؟ چه وجهی دارد؟ 

آیا تفکرات عرفی مایه این حکم است؟

هر که زن حائض را لمس کند تا شام نـجـس اسـت؟

 هر چیزی که زن حائض بر آن بخوابد نـجـس می شود؟

بر هر چیزی که بنشیند نـجـس خواهد شد؟   

هر که بستر او را لمس کند نـجـس می شود؟

پاسخ را باید از بزرگان مسیحیت خواسـت.


تناقضات , • نظر

 

وقتی نویسندگان یک کتاب، به جای وحی از خود مطلب بنویسند، چنین می شود که مطلب با قواعد الهی نمی سازد:

 

«و خدا فلک را بساخت و آبهای زیر فلک را از آبهای بالای فلک جدا کرد و چنین شد.»

سفر پیدایش باب اول

 

در عبارت ذکر شده معلوم نیست که فلک چیست و چه حقیقتی دارد و آبهای زیر فلک و بالای فلک چگونه توسط این جسم ناشناخته یعنی فلک از هم جدا شده اند، اگر مراد معنای فلک باشد یعنی مدار که در این صورت نمی توان بالا و پایین مدار آب پیدا کرد؟! 

 



معرفی کتاب , • نظر

عیسی اسطوره یا تاریخ

موضوع این کتاب، «تاریخ و سیره پیامبران» و نویسنده آن آرچیبالد رابرتسون است. استاد محترم و توانا، حسین توفیقی آن را ترجمه کرده و به همت دانشگاه ادیان و مذاهب به بازار کتاب، عرضه شده است. چاپ دوم آن  176 صفحه دارد.

این اثر 7 فصل دارد:

1. سنت‏ مسیحی

2. نقادی عصر قدیم

3. نقادی عصر جدید

4. نظریه اسطورگی(1)-عیسی ما قبل مسیحیت

5. نظریه اسطورگی(2)-آفرینش مسیح

6. نقد نظریه‏ اسطورگی و فصل هفتم:عیسی،اسطوره و تاریخ .

در فصل اول مؤلف، به بررسی اناجیل اربعه می پردازد؛ زیرا در وجود تاریخی عیسی بسیار اهمیت دارد. وی انجیل یوحنا را جدا و سه انجیل دیگر را جداگانه بررسی می کند. او می گوید که بر اساس اناجیل، یحیی تعمید دهنده، ظهور فردی قدرتمند را پیشگویی می‏کند.سپس خودش او را تعمید می‏دهد و ندایی آسمانی، آن شخصیت را پسر محبوب خدا اعلام می‏کند. پسر خدا  40 روز در بیابان‏ با خدا خلوت می کند و شیطان وی را می‏آزماید. وی پس از پیروزی بر وساوس ابلیس به جلیل می رود و در کنیسه‏های یهویدان، مردم را به آموزه های دین جدید آشنا می کند و مریضان را شفا می دهد.

در اناجیل اربعه، متی و لوقا، بر خلاف مرقس،هر کدام نسب نامه‏ای مسیح را ذکر کرده اند. انجیل چهارم(یوحنا) است که تمایزش با دیگر اناجیل در الوهیت و ازلیت عیسی است. مؤلف در مسیر تحقیق به اناجیل غیر رسمی (اپوکریفا) نیز توجه کرده است.

نگارنده در فصل دوم ، اعتراضات یهودیان را به عیسی و معجزاتش بر می شمارد. یهودیان معجزات او را شیطانی می شمردند. یهودیان معتقد بودند که عیسی عروج نکرده بلکه شاگردانش بدنش را دزیدند و برای فریب مردم، شایعه کرده اند که به آسمان رفته و بازخواهد گشت.

طبق فصل سوم در قرون وسطا منتقدان  و نوشته هایشان نابود می شدند. سپس مولف به نظریات عقلگرایان برای نقد مسیحیت اشاره می‏کند. وی مخالفان عقاید رایج کلیسا و تلاش آنها برای شکستن افکار خرافه آمیز مسیحیان را ذکر می کند.

 

فصل چهارم به این می پردازد که آیین مسیحیت کنونی آمیزه ای از مطالب و افکار یونانی و یهودی و .. است؛ در این فصل آمده است که عیسای واقعی به صورت دیگری بوده ولی بعدها برای اعتبار یافتن وی، به صورت اسطوره ای در آمده است و در این کار از اسطوره هیا یونانی، الگو گیری شده است.

در فصل پنجم، درباره پولس، سخن گفته می شود که وی عیسی را همانند خدا شمرد و ... نظرات موافقان را می آورد. اینجا وی نظریه اسطورگی را بر می شمارد که برخی از مولفه هایش عبارتند از: مقایسه عیسی با سایر خدایان باستانیاز لحاظ نجات شناسی و گواهی رساله‏های پولس بر الهی بودن عیسی.

فصل ششم به آرای موافقان اسطورگی عیسی و نقد آنها می پردازد. مولف به نقل از برخی منتقدان می گوید که میان‏ عیسای تاریخی در اناجیل همنوا(متی،مرقس و لوقا) و عیسای پولس وهمفکرانش تفاوت وجود دارد و اولی، مقبول است. وی عقاید مسیحیان اولیه را موید خود می گیرد که مبنی بر بشر بودن عیسی است.

 

فصل هفتم: در این فصل می آید که عیسای اسطوره ای و تاریخی، هر دو طرفدارانی دارد. عیسی به لحاظ انجام معجزات خارق العاده، خدا شمرده می شود. اما تاریخگرایان معتقدند در دوره مهمی از کلیسای قدیم، او را خدا نمی‏دانستند بلکه حداکثر، وی را انسانی می دانستند که از روی‏ شایستگی، پسر خدا شمرده شده است.

 

مولف سپس به جمع بندی می پردازد و عیسای کنونی را معجونی از اسطوره و تاریخ می شمارد که برای هر دو مویداتی وجود دارد؛ هرچند نقدهای مهمی بر عیسای اسطوره ای وجود دارد. مولف قصد ندارد که یک نظریه را بر کرسی بنشاند بلکه می خواهد نظرات مختلف را مطرح کند و نشان دهد که چه باورهایی در این باره وجود دارد.


سیر تحول کتاب مقدس

 

معرفی کتاب

نویسنده: محمد شمس

ناشر: بوستان کتاب

نویسندگان مسیحی پس از آنکه عیسی از میانشان رفت، متونی را نگاشتند تا اطلاعاتشان درباره وقایع دوران عیسی به دیگران منتقل شود. بعدها برخی از این متون جمع آوری و کتاب مقدس نامیده شد. محمد شمس در این اثر به سیر تدوین کتاب مقدس و نسخه های اصلی و نسخ دیگری که بعدها به دلیل نیاز به ترجمه پدید آمد، اشاره می کند. 


جوامع مسیحی در اروپا و امریکا و افریقا گرفتار بدترین و ناهنجارترین گرفتاری های جنسی است. البته این ناهنجاری ها، امروز به شکل هنجار و قانونی تعریف شده است؛ اما در کتاب مقدس، برای چنین انحرافاتی عواقب هولناکی پیش بینی شده است؛ برای مثال کتاب مقدس درباره رواج زنا و انحرافات جنسی دو شهر را  نام می برد که عبارتند از: سدوم و غموره. در یهودا 1: 7 در این باره می خوانیم:
و همچنین سدوم و غموره و سایر بُلدان نواحیِ آنها مثل ایشان چونکه زناکار شدند و در پی بشر دیگر افتادند، در عقوبت آتشِ ابدی گرفتار شده، به جهت عبرت مقرّر شدند.
 

سدوم و عموره

حالا شما نگاهی به جامعه مسیحیان بیندازید و ببینید که چه اوضاعی برقرار است. در جوامع اسلامی هم انحرافات مشاهده می شود؛ اما با این فرق که عالمان اسلامی، این امور را انحراف می دانند و مردم را به پرهیز از آن فرا می خوانند؛ ولی در جوامع مسیحی، حتی کلیسا برخی انحرافات را تایید می کند؛ مانند همجنس بازی. و این جای تاسف دارد.