سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزاران سؤال

93717
نظر
برخی بر این عقیده هستند که قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق می‌باشد، که الان به نام زینبیه معروف است.

بعد از حادثه کربلا حضرت زینب علیهاالسلام، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر باقی ماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه در واقع رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد علیه‌السلام بود، اما به ظاهر زینب کبری علیهاالسلام رهبری را برعهده داشت.
سخنرانی قهرمانانه زینب علیهاالسلام در کوفه، موجب تحول در افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش می‏نازید و می‏گفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟!" با شهامت و شجاعت و صف ناپذیری گفت: "ما رأیت الا جمیلا؛ جز زیبایی چیزی ندیده‌‏ام. شهادت برای آنان مقدر شده بود. آنان به سوی کشتن گاه خویش رفتند. به زودی خداوند آنان و تو را می‏آورد تا در پیشگاه خداوند داوری خواهید.
آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد علیه‌السلام را صادر کرد، زینب علیهاالسلام با زیرکی تمام، زمام عواطف را به دست گرفت و برادر زاده‏‌اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی ،مرا هم بکش. به دنبال حرکت زینب علیهاالسلام، ابن زیاد از کشتن امام سجاد علیه‌السلام منصرف شد.
کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب علیهاالسلام توانست افکار عمومی را متحول نماید. در جلسه‏‌ای که یزید به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریده حسین علیه‌السلام را در تشت نهاد و با چوب‌د‌ستی به صورتش می‏زد، زینب کبری علیهاالسلام با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند.
در مدینه نیز زینب علیهاالسلام، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب  برآمد. به نوشته برخی حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخی دیگر گفته‏‌اند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال 62 هجری درگذشت.(1)
در این که مرقد مطهر حضرت زینب کجاست، میان مورخان اختلاف نظر است که به آنها اشاره می‌شود:
1ـ برخی بر این عقیده هستند که قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق می‌باشد، که الان به نام زینبیه معروف است.
اینان بر این عقیده‌اند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر( شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت،  ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفتند و در آنجا درگذشتند(2).
2ـ گروهی دیگر بر این عقیده‌اند که حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است و بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است.
اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک می‌کرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند، حضرت مصر را انتخاب کرد و حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد.(3)
3ـ برخی دیگر معتقدند که حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است.
 اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه ، همراه اهل بیت(ع) در همان جا زندگی کرد و در سال 62 در مدینه درگذشت.(4) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفته‌اند اما قبری که در شام است و معروف می‌باشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم (همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد) یا مربوط به ام کلثوم صغری یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم می‌باشد(5) اما  کسی که در مصر است، زینب دختر یحیی(6) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوه‌های امام مجتبی علیه‌السلام.(7)
 هر کدام از دیدگاه‌های مذکور، طرفدارانی دارد، ولی  مسلّم است در هر کدام از این زیارتگاه‌ها، حضرت را زیارت کنیم، مأجور خواهیم بود.
دکتر سید جعفر شهیدی، نویسنده و محقق، در این باره می‌نویسد:
«پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب علیهاالسلام پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود. چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیل‌هایی آورده است... این زیارتگاه‌ها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آنها به بزرگی یاد می‌شود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان می‌دارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد می‌کنند»(8).
محمد بحرالعلوم در کتاب فی رحاب السیده زینب علیهاالسلام می‌نویسد: تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب علیهاالسلام عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد ،شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمی‌کند. کلمات جاودانی از زینب علیهاالسلام باقی مانده  که برای همیشه حکومت وهیبت بنی امیه و هر باطلی را تهدید می‌کند، و در هر زمان و در سراسر زمین همواره زنده است و مرگ نتوانسته و نمی‌تواند آن فریاد را خاموش کند.(9)
بعد از وفات، تربت ما، در زمین مجوی          در سینه‌های مردم عارف مزار ماست
آری، مزار زینب علیهاالسلام در واقع دل‌های مردم عارف، بلکه دل‌های همه ماست. به او سلام می‌فرستیم، خود را از ارادتمندان آن بزرگوار می‌دانیم(10) و هر جا به نام او باشد، برای ما قابل احترام است.

پی‌نوشت‌ها:
1. زینب پیام آور عاشورا، سید عطاء الله مهاجرانی، ص 287 به بعد.تهران ،انتشارات اطلاعات ،1374 .ش
2. وسیلة الدارین، ص 433؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ج 3، ص 37. تهران ،اسلامیه .
3. ریاحین الشریعه، ج 3، ص 34؛ صادقی اردستانی، زینب قهرمان کربلا، ص 398 ـ 399.تهران ، مطهر ،1372 ش .
4. اعیان الشیعه، ج 11، ص 63؛ . سید محسن امین، اعیان الشیعه، ،بیروت ،دار التعارف للمطبوعات ،1420 ه ق ،چاپ پنجم ، تحقیق سید حسن امین .
 ریاحین الشریعه، ج 3، ص 37 و 207.
5. اعیان الشیعه، ج 11، ص 58.
6. همان، ص 67.
7. ریاحین الشریعه، ج 3، ص 36.
8. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص 262. سید جعفر شهیدی .
9. سید عطاءالله مهاجرانی، پیام‌آور عاشورا، ص 356.
10. زینب قهرمان، ص 403.


نظر

پلیس می گوید 7000 نیرو را برای کنترل نامحسوس برخی ناهنجاری ها مأمور کرده است تا در اوقات غیر موظف خود، مردم تهران را زیر نظر بگیرند. رییس پلیس می گوید آنها هیچ برخوردی با این افراد نخواهند داشت، بلکه فقط گزارش خواهند داد که مثلا مالک فلان خودرو بدون حجاب در ماشین خود نشسته است. 

 

 

واقعا چرا به اینجا رسیده ایم؟ چرا مردم هنجارشکنی می کنند؟ آیا اعتقاد مردم به خدا و دین و .. از بین رفته است؟ چه شده است؟ و چه در برابرش چه باید کرد؟


نظر

ریبه: ترس از وقوع در حرام است.

    «علوج»: جمع علج:  1. «الرجل الضخم فی کفار العجم»؛ یعنی مرد درشت و قوی از کفّار عجم؛ ولی در کتب حدیثی برای کسانی استعمال شده که کارشان با زمین و کشت است: «یعالجون. الارض»؛ ولی به طور معمول به افرادی گفته می‏شود که عجم و خیلی قوی باشند. 2. مطلق کافر.

اهل سواد: ساکنان روستاهای سرسبز و اماکن آباد. به اهالی شهر، اهل سواد نمی‏ گویند. 

سواد: نقاط سبز خارج شهر و باغ ها و اطراف شهر

«اهل بوادی» و «اعراب»: بادیه‌نشین 

ممالیک: جمع مملوک: بردگان




ایران , • نظر

سردار ساجدی‌نیا در مراسم آغاز به کار گشت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی که با حضور معاون دادستان تهران برگزار شد، اظهار کرد:

 

یکی از مطالبات مردم در سال‌های اخیر موضوع مزاحمت برای نوامیس در سطح شهر بود. از این رو پلیس در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد.

 



 از حدود دو سال پیش نیز پلیس اقدام به رصد ناهنجاری‌ها کرده که چهار موضوع آلودگی صوتی، رانندگی پرخطر در سطح بزرگراه‌ها و انجام حرکات نمایشی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و

 

کشف حجاب در خودروها جزو چهار محور اصلی بودند که با آنها برخورد شد.

 


سهیل اسعد

با ایران از طریق مبلغان دینی آشنا شدیم.

برای تحصیل به لبنان رفتم، صدای اذان مرا به وجد آورد.

در تبلیغ یک کار جدید کردم و آن اینکه فضای تبلیغ را به اماکن عمومی و ... گسترش دادم

احساسم این بود که روحانی باید مردمی باشد. برای تبلیغ به خانه ها برود به پارک برود به ... برود و مردم را با دین، آشنا کند

 


نظر

ناصر صبحی قراملکی: مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده

سمت: مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده
تلفن: 22662337 دورنگار: 22662329
 
آدرس: خیابان آفریقا - بالاتر از پمپ بنزین ظفر - خیابان سایه - پلاک 4 - ساختمان شماره 2 وزارت ورزش و جوانان

معرفی

دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده متشکل از 2 گروه می باشد:

1- گروه برنامه ریزی نهاد خانواده

2- گروه برنامه ریزی  مشاوره و خدمات روان شناختی

اهداف کلی


 

 

    _ کمک به خانواده ها و جوانان در ارتقاء سلامت روان
    _ کمک به خانواده ها جهت همراهی بیشتر و کارآمدتر در ایفای نقش تصمیم سازی در امر ازدواج جوانان                
    _ ساماندهی مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره و مراکز تخصصی ازدواج و خانواده
    _ قانونمند و تخصصی نمودن مؤسسات ویژه همسرگزینی و مشاوره ازدواج و خانواده
    _ ارتقاء سطح بینش و فرهنگ عمومی جامعه
    _ ارتقاء سطح بهداشت روانی جوانان و خانواده ها
    _ فراهم نمودن زمینه استقلال اجتماعی و اقتصادی جوانان
    _ تقویت حس مسئولیت پذیری خانواده ها در امور مربوط به جوانان از جمله ازدواج
    _ تقویت نقش و کارکرد حمایتی نهادهای سنتی از جوانان
    _ ارائه الگوهای مناسب در امر ازدواج
    _ مهارتهای ارتباطی و اجتماعی جوانان و افزایش آگاهی های مربوط به ازدواج در میان آنها
    _ فراهم نمودن زمینه دسترسی آسان جوانان به ازدواج
    _ برقراری نظام مدیریت عالیه مشخص در حوزه ازدواج جوانان
                  
                
                 

شرح وظایف

·        سیاستگذاری و تعیین خط مشی در بستر سازی و زمینه سازی ازدواج جوانان.

·        بررسی و شناخت باورهای دینی، ملی ، منطقه ای ، محلی و قومی به منظور رعایت آن در امر ازدواج

·        بررسی تغییرات اجتماعی و تحولات ارزشی در چارچوب اصول دینی و ملی در زمینه ازدواج

·        بررسی های کاربردی در زمینه الگو یا الگوهای خانواده سالم و پایدار، ازدواج و نهاد خانواده زوج های جوان.

·    برنامه ریزی ونظارت بمنظور توانمندسازی ( آموزش ، مشاوره ، ارتقای مهارتهای زندگی، آگاهسازی و ...) 
زوج های جوان 

·        برنامه ریزی در جهت تناسب بین برنامه ها، منابع و امکانات دولت و بهره جستن از حداکثر امکانات موجود.

·        فراهم نمودن زمینه استقلال اجتماعی واقتصادی جوانان.

·        ارتقای مهارتهای ارتباطی و اجتماعی جوانان و افزایش آگاهی های مربوط به ازدواج در میان آنها.

·        برنامه‌ریزی توسعه مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره جوانان و سنجش عملکرد آنها.

·        برنامه‌ریزی توسعه مراکز تخصصی ازدواج (همسرگزینی).

·        نظارت مستمر و آسیب‌شناسی کارکرد مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج.

·        آسیب‌شناسی و بررسی روند طلاق در خانواده‌های جوان و جدیدالازدواج.

·        بررسی و ارزیابی مستمر علل تأخیر در ازدواج جوانان و چاره‌اندیشی برای آن.

·        برنامه‌ریزی برای برگزاری و یا بهره‌گیری از نمایشگاه‌ها- همایش‌ها و هم‌اندیشی‌های مربوط به ازدواج و خانواده جوانان.

·        حمایت از آثار و تولیدات مروج ازدواج و تشکیل خانواده.

· انجام سایر امور مربوطه در چارچوب قوانین و مقررات


نظر

گرانی، تورم و ... سایر مشکلات اقتصادی، از مهم ترین موانع ازدواج و ... هستند؛ ولی مهمترین عامل، نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم در باره ازدواج است. نداشتن بلوغ فکری، از موانع ازدواج و سپس از علل اصلی طلاق و داشتن خانواده ناموفق است.

فرد باید بداند که چرا ازدواج میکند و چه مسئولیت هایی را بر عهده خواهد داشت و مطابق آن کار و فعالیت کند؛، وگرنه دچار دلزدگی و ... می شود.

پس آموزش پیش از ازدواج بسیار مهمتر از مسایل مادی است. گرچه آنها هم اثر بسیاری دارند.


نظر

(حَدّثَنی) أبُو عَلِی الحَافِظ انبأ أبُو عَبدِ الله مُحمَّد بن اَحمَد بن اَیوب الصَّفار‌ وَ حَمید بن یُونُس بن یَعقوب الزَّیات ‌(قَالا) ثَنا مُحمَّد بن اَحمَد بن عَیاض بن اَبِی طَیبة ثنا اَبی یَحیَی بن حَسان عَن سُلَیمان بن بِلال عَن یَحیَی بن سَعید عَن اَنَس بن مَالِک رضی الله عَنه قَال کُنتُ اَخدِمُ رَسول الله6 فَقدم لرسول الله6 فَرخ مَشوی فَقال اللّهُم ائتِنی بِاحبِّ خَلقکَ الیکَ یَأکُلُ مَعی مِن هَذا الطَّیر قَال فَقلتُ الهم اجعَلهُ رَجلاً مِن الانصارِ فَجاءَ عَلی رضی الله عنه فَقُلتُ انَّ رَسُولُ الله6 عَلی حَاجة ثُم جَاء فَقُلتُ ان رسول الله6 عَلی حَاجَة ثُمَّ جَاء فَقال رَسول الله6 افتح فَدَخَل فَقال رَسولُ الله6 مَا حَبَسکَ عَلیّ؟ فَقال انَّ هذه آخِرُ ثَلاث کَرّات یَردنِی انَس یَزعَم اَنَّکَ عَلی حَاجَة فَقالَ مَا حَمَلکَ عَلَی مَا صَنعت؟ فَقلتُ یَا رَسولُ الله سَمِعتُ دُعاءکَ فَاحببتُ ان یَکونَ رَجلاً مِن قَومِی فَقالَ رَسولُ الله6 ان الرَّجلَ قَد یُحبُّ قَومَه. هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین‌ و لم یخرجاه.[1]

انس بن مالک نقل می‌کند: مرغ بریانی برای رسول خدا6 آوردند، پس پیغمبر6فرمود: خدایا کسی را که از همه خلق بیشتر دوست داری نزد من بفرست. پس علی بن ابی‌طالب7 آمد و خواست نزد پیغمبر رود. من گفتم پیغمبر اکنون کاری دارد. پس او برگشت و بعد از ساعتی باز آمد و دق الباب نمود. باز هم گفتم پیامبر خدا به کاری مشغول است، ایشان رفتند. برای بار سوم که آمدند، خواستم مثل دفعه پیش او را برگردانم؛ اما رسول خدا6 فرمود: ای انس در را به روی علی بگشا. پس علی بن ابی‌طالب7 داخل آمد، پیامبر6 پرسید: چه چیزی مانع تو شد (دو بار قبل) داخل نیامدی یا علیّ؟ ایشان عرض کرد: سه بار خدمتتان رسیدم، انس گمان کرد به کاری مشغول هستید. پیامبر6 پرسید: انس چرا این کار را کردی؟ گفتم: ای فرستاده خدا وقتی این دعا را کردید، دوست داشتم آن مرد یکی از انصار باشد. پیغمبر6 فرمود: انسان قوم خود را دوست دارد. این حدیث بر شرط شیخین صحیح هست؛ ولی آن را ذکر نکرده‌اند.



[1]. حاکم نیشابوری، ابو عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص130ـ 129.


نظر

قبل از برجام: از هر کی میخواهید بپرسید، تمام دنیا گفتگو و توافق را میپسندند.

اوایل برجام: از طرف غربی نپرسید، باعث تاسف است که یک عده حرفهای آمریکایی ها را که مصرف داخلی دارد، مبنا قرار میدهند و حرفهای طرف ایرانی مذاکرات مثل اقای سیف و صالحی را قبول ندارند.

اواسط برجام: از آقای صالحی نپرسید، ایشون نه وزیر امور خارجه هستند نه وزیر اقتصاد نه رییس بانک مرکزی نه...

اواخر برجام: از آقای سیف که رییس بانک مرکزی هستند نپرسید، فقط از خودم بپرسید!

گند برجام! : از من هم نپرسید... اصلا شما چرا انقدر سوال میپرسید؟



حسن 

https://telegram.me/joinchat/AqdX-zwZXVTSldJF1yD-oA

 


نظر

مرحوم شیخ مفید رضوان اللّه تعالى علیه حکایت نموده است:

روزى شخصى از امام محمّد تقى علیه السلام سؤ ال کرد: چرا اکثر مردم از مرگ مى ترسند و و از آن هراسناک مى باشند؟

امام جواد علیه السلام در پاسخ اظهار داشت : چون مردم نسبت به مرگ نادان هستند و از آن اطّلاعى ندارند، وحشت مى کنند و چنانچه انسان ها مرگ را مى شناختند و خود را از بنده خداوند متعال و نیز از دوستان و پیروان و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار مى دادند، نسبت به آن خوش بین و شادمان مى گشتند و مى فهمیدند که سراى آخرت براى آنان از دنیا و سراى فانى ، به مراتب بهتر است .

سپس افزود: سوگند به آن خدائى ، که محمّد مصطفى صلى الله علیه و آله را به حقّانیّت مبعوث نمود، کسى که هر لحظه خود را آماده مرگ بداند و نسبت به اعمال و رفتار خود بى تفاوت و بى توجّه نباشد، مرگ برایش بهترین درمان و نجات خواهد بود.

و نیز مرگ تامین کننده سعادت و خوش بختى او در جهان جاوید مى باشد و او در آن سراى جاوید از انواع نعمت هاى وافر الهى ، بهره مند و برخوردار خواهد بود.

( اختصاص شیخ مفید: ص 55.)