هزاران سؤال
ناسیونالیستهای باستانگرا با تحریف بسیاری از واقعیتها درباره فردوسی و نادیده گرفتن بسیاری از اشعار وی که در مدح پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهمالسلام سروده است، وی را فردی معرفی میکردند که در پی احیای آداب و رسوم ایران باستان و آیین زرتشتی است.و میگفتند که او با سرودن شاهنامه، دشمنی خویش را با اعراب و اسلام بیان کرده است ولی چنین نیست و اشعارش در مدح اهل بیت علیهم السلام شاهد آن است. آخوندزاده، نمونهای از پیشگامان این رویکرد است. (آدمیت،1349: ص25)
بسم الله الرحمن الرحیم
و فدیناه بذبح عظیم
دوباره دلامون شده کربلا
دوباره سر سفره زینبیم
ای عطشان کربلا وااااای
راس از بدن، جدا واااای
اون آقایی که براش سینه می زنم تویی
به من آشناتر از رگ گردنم تویی
باز امشب خونه ت رو در زدم
من از هر چی غیر تو دل زدم
به همه خوبیات قسم رام بده
با همه بدیام بازم اومدم
ای صدپاره پیرهن وااااای
ای ارباب بی کفن واااای
اونی که یه عمریه میمیره برات منم
نیگا کن به زیر پات آقا خاک پات منم
اون آقایی که براش سینه می زنم تویی
به من آشناتر از رگ گردنم تویی
یااااااا حسین
آقا جانم حالم رو ببین
میگیری دستم رو خوردم زمین
می دونی چقد دلم تنگته
منو بطلب برا اربعین
ای خون خدا حسین واااای
ذبح از قفا حسین واااای
جایی که دلم براش بی قراره کربلاس
به خدا شفا فقط تو غبار کربلاس
اون آقایی ....
پرسش: براساس آموزههای وحیانی، تثلیث از چه جایگاهی در میان مسلمانان برخوردار است؟
پاسخ: تحقیقات تاریخی مؤید این است که بسیاری از آموزههای مسیحیت، از جمله تثلیث، تجسم، فدا، رستاخیز، مصلوب شدن، تاریکی جهان هنگام مرگ نجات دهنده، پسر خدا بودن، نازل شدن پسر خدا برای رهانیدن زندگان و مردگان و موارد بسیار دیگر، در آیین بتپرستان سابق، خصوصاً هندوها و بوداییان وجود داشته، و از طریق آنان به کلیسا راه یافته است؛ مثلاً هندوها «برهم» را خدای اکبر میدانند که در سه «اقنوم» یعنی «برهما»، «ویشنو» و «شیوا» متجلی شده است. (1)
در آیات بسیاری از قرآن مجید بر وحدانیت خداوند متعال تکیه شده، چنان که در آیاتی از حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) نفی الوهیت شده است(2). اما درمورد تثلیث، در دو آیه به صراحت از بیان آن نهی شده و یا معادل کفر دانسته شده است که ذیلاً ذکر میگردند:
1- در آیه 171 سوره نساء آمده است:
ای اهل کتاب! در دین خود غلو و زیادهروی نکنید و درباره خدا غیر از حق نگویید: مسیح، عیسیبن مریم فقط فرستاده خدا و کلمه اوست که او را به مریم القا نمود و روحی از طرف او بود؛ بنابراین به خدا و پیامبران او ایمان بیاورید و نگویید: «(خداوند) سه گانه است.» (از این سخن) خودداری کنید که برای شما بهتر است. خدا تنها معبود یگانه است. او منزه است از این که فرزندی داشته باشد. از آن اوست آن چه در آسمانها و زمین است؛ و برای تدبیر و سرپرستی آنها خداوند کافی است.
2- آیات 73 تا 75 سوره مائده میفرماید: آنها که گفتند: «خداوند یکی از سه خداست»، به یقین کافر شدند. معبودی جز معبود یگانه نیست و اگر از آن چه میگویند دست برندارند، عذاب دردناکی به کافران آنها خواهد رسید. آیا به سوی خدا بازنمیگردند و از او طلب آمرزش نمیکنند؟ خداوند آمرزنده و مهربان است. مسیح فرزند مریم، فقط یک فرستاده بود، پیش از وی نیز، فرستادگان دیگری بودند؛ مادرش زن راستگویی بود.
برخی از نویسندگان مسیحی معتقدند که آیات فوق، تثلیث را رد نمیکند، بلکه سه خدایی را رد میکند، که ازنظر مسیحیان راست اندیش نیز اعتقاد درستی نیست. «توماس میشل» مینویسد: قرآن سه خدایی را رد میکند، نه تثلیث را، که عقیده برخی از مشرکان حجاز بوده است. آنان بخشی از مسیحیت را پذیرفته و تحریف کردهاند. (3)
لکن در آیات فوق شواهدی است که ثابت میکند مقصود قرآن همان تثلیث رایج مسیحی است. در آیه اول (نساء: 171) ابتدا خداوند اهل کتاب را از غلو باز میدارد، سپس به صورت حصر میفرماید: «مسیح فقط پیامبر خدا و کلمه(4) اوست.» و پس از عبارت «نگویید سه تا» میافزاید: «خدا منزه است از این که پسری داشته باشد.» این درحالی است که شخصیت دوم تثلیث، «پسر» است. پس اسلام و قرآن این اندیشه رسمی مسیحی رایج را رد میکند.
آیه دوم نیز (مائده: 73-75) الوهیت مسیح را نفی میکند و میفرماید: «مسیح جز پیامبری نبود که قبل از او هم پیامبرانی آمده بودند.»
پس، ازنظر قرآن، مسیح انسانی صرف است و این با تثلیث رایج مسیحی سازگاری ندارد.(5)
از نگاه قرآن حضرت عیسی(ع) شخصیتی است که دو امتیاز مهم دارد: یکی مقام رسالت، و دیگری تولد معجزهآسای او با کلمه تکوینی خداوند.(6)
با دقت در آیات قرآن واضح میگردد که مسیحشناسی قرآن با مسیحشناسی تثلیثی مسیحی سازگار نیست و براساس آن حتی به صورت تشریفی نیز نباید حضرت عیسی(ع) را پسر خدا نامید(7)
پینوشتها:
1- دایرهالمعارف بستانی، ج5 ص321
2- مائده: 17 و 116، توبه:30
3- کلام مسیحی، توماس میشل ص79
4- ترکیب اضافی «کلمهالله» و «روحالله» از نوع «اضافه تشریفی» است. چنین اضافهای در تمامی زبانها یافت میشود و مراد از آن بیان عظمت و احترام است.
5- ر.ک: درآمدی بر الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، ص136-137.
6- «کلمه الله» بودن عیسی(ع) به این معناست که با اراده خاص خداوند، و از راهی غیرطبیعی ایجاد شده است. محمدرضا زیبایینژاد، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص361.
7- درآمدی بر الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، ص137.
در پی قتل سه دانشجوی مسلمان در شمال شرق ایالاتمتحده، کاخ سفید و رسانهها ترجیح دادند که مقابل این اقدام وحشیانه سکوت کنند.
موج اسلام هراسی که طی هفتههای اخیر به دنبال ماجرای مشکوک حمله به مجله فکاهی هتاک به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام در پاریس شدت گرفته بود. در «چپل هیل» آمریکا بار دیگر خود را نشان داد.
شامگاه روز سهشنبه، سه دانشجوی آمریکایی مسلمان، 23 ساله، 21 ساله و 19 ساله (زن، شوهر و خواهر) در نزدیکی دانشگاه «کارولینای شمالی» در «چپل هیل» مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.کشتهشدگان، دو خواهر فلسطینی به نامهای «رزان» و «یسر» همراه با یک پسر اهل سوریه به نام «ضیآء برکات» بودند.
قاتل فردی به نام «کریگ استفن هیکس» 46 ساله است که مدام در صفحه فیسبوک خود مطالب ضد اسلام و مسلمانان به اشتراک میگذاشته و عقاید ضد اسلام و نژادپرستانه داشته و پس از ارتکاب جرم نیز با خونسردی تمام خود را به پلیس معرفی کرده و از اقدام خود بسیار خرسند بوده است. این فرد پیش از این در مطلبی در صفحه شخصی خود در فیسبوک علیه مسلمانان و حتی مسیحیان مطالبی منتشر کرده و تنها راه حل مشکل خاورمیانه را «الحاد» دانسته بود.
اما این جنایت هولناک با سکوت گسترده از سوی دولت آمریکا و رسانههای خبری این کشور مواجه شد. این جنایت و بالتبع سکوت رسانهها و مقامات غربی در مورد آن، واکنش بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی و افکار عمومی را در پی داشته است.
در فیسبوک و توئیتر نیز صفحاتی برای اعتراض به این جنایت ایجاد شده است و بسیاری از کاربران در مورد این سه جوان مسلمان نوشتهاند: «عزیزان ما، برکات، یسر و رزان به سوی پروردگارشان رفتند» یا «آنها در زندگی و مرگشان نمونه بودند».
از شخصیتهای برجستهای که در صفحه توئیتر خود به این نوع رفتار رسانههایی چون «بی.بی.سی» «سی.ان.ان» و «فاکس نیوز» اعتراض کرده، دکتر «مدس گیلبرت» پزشک معروف نروژی که در جنگ غزه بسیار شهرت یافت، است. وی نوشت: 3 جوان در آمریکا مردند، نه تظاهراتی شد نه اعتراضی، البته هیچ اهمیتی ندارد، چرا که آنان مسلمان بودند.
مقامات انجمنهای مسلمان در آمریکا نیز بر این باورند اگر قربانیان جنایت «چپل هیل» مسلمان نبودند و برعکس قاتل آنها یک مسلمان بود، اخبار این حادثه به گونه دیگری توسط رسانههای آمریکایی پوشش داده میشد.
روزنامه ایندیپندنت نیز با اشاره به قتل سه مسلمان آمریکایی نوشت: تنها به دلیل مسلمان بودن مقتولان، رسانههای جهان به خوبی این خبر را پوشش ندادند.
به نوشته ایندیپندنت، از آنجایی که مقتولان مسلمان بودند، پوشش خبری این اتفاق تنها توسط تعداد معدودی از رسانهها انجام گرفت. نویسنده ایندیپندنت در ادامه میپرسد آیا زندگی مسلمانان بیاهمیت و خون مسلمانان ارزان است و چرا توجه رسانهای به مسلمانان قربانی جنایت، اینقدر کم است.
پایگاه تحلیلی «آبزرور» نیز در یادداشتی درباره این جنایت نوشت: اگرچه بدون شک آقای هیکس- قاتل- مسئول این قتلهای فجیع است ولی تنها مقصر این فاجعه نیست. بخشی از تقصیر این ماجرا و دیگر جرمهای بر مبنای نفرت که به طور عمده علیه مسلمانان رخ میدهد، بر دوش مصون از مجازات بودن گفتمانی است که مسلمانان را در نظر عموم، شرور و اهریمنی معرفی میکند.
آبزرور مثالهای بسیاری از مقامات آمریکایی میآورد که در آن افراد بدون دغدغه، تخم نفرت علیه اسلام و مسلمانان را در جامعه آمریکا کاشتهاند و یادآور میشود که در این جنایت فجیع، تمام این افراد میبایست سرزش شوند.
نویسنده یادداشت این طور ادامه میدهد که «از قتل «چپل هیل» شگفتزده نمیشوم. با توجه به «اسلامهراسی» در داخل کشور و همگام با آن افزایش «تندروی خشونتآمیز» در خارج از کشور، آماده حملات اینچنینی بودم.»
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز در واکنش به این جنایت از قول خالد بیضون استاد دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا نوشت: «مسلمانان در صدر اخبار قرار دارند آن هم زمانی که کافی است ماشه را فشار دهند اما وقتی قربانی میشوند خبری از آنها نیست».
مقامات آمریکایی برای برخورد با واقعه قتل این سه دانشجوی مسلمان و رهایی از اتهام اسلامستیزی خود، دو ادعای بیاساس را مطرح کردهاند، یکی اینکه قاتل اساسا بیدین بوده و اسلام و مسیحیت را قبول نداشته، دوم اینکه نزاع بر سر پارک خودرو بوده است!! و این در حالی است که پدر قربانیان جنایت «چپل هیل» در یک کنفرانس خبری با رد این ادعاها گفت: هیچ بحثی در مورد پارک وجود نداشته است. جنایت رخ داده، بر سر نفرت نژادی بوده است و چون فرزندان من مسلمان بودند، کشته شدهاند.
اعتراضات
همزمان با سکوت خبرگزاریهای غربی درباره قتل این سه جوان مسلمان صدها تن از ساکنان واشنگتن برای ابراز همدردی با خانواده سه دانشجوی مسلمان کشتهشده در ایالت کارولینای شمالی و اعتراض به بیعدالتی صورتگرفته تجمع برگزار کردند.
در واشنگتن، پنجشنبهشب صدها نفر از ساکنان واشنگتن با در دست داشتن شمع برای سه مسلمان کشتهشده در ایالت کارولینای شمالی مراسم یادبود برگزار و در آن قتلعام این سه نفر را محکوم و به صورت خاموش اعتراض کردند.
به گزارش تسنیم، در این تجمع اعتراضی خاموش مردم دستنوشتههایی به همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود: «اسلام دشمن نیست»، «علیه توهین به اسلام بایستید»، «قلب ما برای شما شکست، روح شما شاد باشد» و «من تقاضا دارم که تمام سفیدپوستان این عمل تروریستی را محکوم کنند».
عصر پنجشنبه مردم انگلیس نیز در اعتراض به نحوه پوشش خبر کشتار این سه دانشجو توسط بیبیسی در مقابل دفتر این شبکه در لندن به تظاهرات پرداختند.
سازماندهندگان این تظاهرات به نحوه پوشش خبر کشتار چپل هیل در کارولینای شمالی معترض بوده و اعلام کردند که بیبیسی در مقایسه با پوشش حوادث شارلی ابدوی پاریس، سکوت پیشه کرده است.
صدها فلسطینی نیز صبح جمعه با تحصن در برابر دفتر سازمان ملل متحد در شهر غزه قتل وحشتناک سه دانشجوی مسلمان را محکوم کرده و خواستار محاکمه قاتل شدند.
نمایندگان اقلیتهای مذهبی کشور در مجلس شورای اسلامی، ششم بهمن ماه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. متن کامل بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به شرح زیر است:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
ما از اسلام آموختهایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد؛ این حکم اسلام به ما است. آنچه امروز در دنیا مشاهده میشود، این است که قدرتها و دولتهای مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایره سیاستهای تنگ و محدود و ظالمانه خودشان ملاحظه و مراعات نمیکنند. شما امروز میبینید در اروپا، در آمریکا، علیه مسلمانها چه تبلیغاتی انجام میگیرد. بحث این نیست که چرا مسلمانها آزادی لازم را در بسیاری از این کشورها ندارند؛ بحث بر سرِ این است که چرا امنیت جانی ندارند! یعنی حقیقتاً اینجوری است. همین فیلم «تکتیرانداز»(1) که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق میکند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیرمسلمان را که تا آنجایی که میتواند و از دستش برمیآید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق میکند این معنا را؛ آنطور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش روشِ مورد پسند اسلام نیست؛ اسلام معتقد است به انصاف. امیرالمؤمنین (علیهالصّلاه والسّلام) در آن قضیه حمله به [شهر انبار(2)] میفرماید: بَلَغَنی اَنَّ الرَّجُلَ مِنهُم لَیدخُلُ المَرأَه المُسلِمَهًْ وَ الاُخرَی المُعاهِدَه؛ من شنیدهام این افرادی که حمله کردند به این شهر، وارد خانه زن مسلمان و زن غیرمسلمان - معاهده یعنی یهود و نصارایی که پیمان دارند و در زیر سایه حکومت اسلامی زندگی میکنند - میشوند و «یأخُذُ حِجلَها» و اذیت میکنند اینها را، آزار میکنند، ظلم میکنند. بعد حضرت میفرمایند که اگر مسلمان از این غم بمیرد، مورد ملامت نیست! ملاحظه میکنید، این امیرالمؤمنین [است]. اگر مسلمان از غصّه این بمیرد که سپاهیان دشمن و غارتگران، وارد خانه یک زن غیرمسلمان شدند و او را مورد آزار و اذیت قرار دادند و دستبند او را و حِجِل(3) او را گرفتند، ملامت نباید بشود؛ ملامت نمیشود. نظر اسلام این است. ما امیدواریم انشاءالله بر همین روال حرکت کنیم و پیش برویم.
و خاطرات خوبی هم داریم. من غالباً به منازل شهدای ارامنه و آشوری که رفتهام - که امسال هم خوشبختانه موفّق شدم منزل چند شهید ارمنی رفتم - میبینم اینها نسبت به کشورشان احساس تعهّد میکنند؛ یعنی واقعاً متعهّدانه رفتار کردند. زمان جنگ هم من یادم است که عدّهای از همین مسیحیان ارمنی آمدند اهواز؛ من در فرودگاه دیدم یک جماعتی نشستهاند، گفتم اینها چهکسانی هستند؟ گفتند اینها ارامنهاند، دارند میآیند جبهه برای کارهای صنعتی - ارامنه در کارهای صنعتی و فنّی و ماشین و این چیزها مسلّطند - و برای کمک و خدمت. آمدند؛ مرحوم چمران اینها را به کار گرفت. مبالغی اینها زحمت کشیدند، خدمت کردند، کار کردند و کسانی هم شهید شدند.
یکی از [اعضای] این خانوادههای ارمنی که من همین هفته پیش رفتم منزلشان، پسرش سرباز بوده؛ گفت سربازیاش تمام شد و ناراحت بود که جنگ هنوز هست؛ [میگفت] من سربازیام تمام شده و چه کار کنم. بعد گفت اتّفاقاً اعلام کردند مثلاً آن کسانی که سربازی رفتند، چند ماه - سه ماه یا فلان قدر - بیایند مجدّداً جبهه. گفت این خوشحال شد؛ خوشحال شد که باز دوباره فراخوانی کردند؛ آمد و رفت جبهه و بعد هم شهید شد، جسدش را آوردند؛ یعنی اینجور احساساتی را انسان در بین هممیهنان غیرمسلمان ما در کشور مشاهده میکند. خب تلاش کردند. و امیدواریم که نظام اسلامی بتواند به وظایف خودش در این زمینهها عمل کند؛ آنها هم حقیقتاً نسبت به کشور با تعهّد به معنای واقعی کلمه رفتار کنند.
این رفتارهای جمهوری اسلامی را هم در خارج منعکس کنید؛ یعنی واقعاً بدانند، بفهمند در دنیا و دنیای مسیحیت بداند که در کشور اسلامی اینقدر رواداری نسبت به غیرمسلمانها هست؛ این رواداریای که آنجاها وجود ندارد. و چقدر شما شنیدهاید مثلاً در آلمان، جوانهای نئونازی - که حالا افتخار میکنند که نازیاند؛ اسمشان را گذاشتهاند «نئونازی» - حمله میکنند به یک مشت مسلمان، به مسجد مسلمانها؛ میزنند، میکشند، تعقیب درست و حسابیای هم نمیشوند؛ ما هم نشنفتهایم. یا آن دختر خانم جوان عرب را که مثلاً فرض کنید که مقنعه داشته یا پوشیه(4) داشته، بهخاطر حجابش میزنند میکشند و هیچکس اصلاً دنبال هم نمیکند؛ حالا گفتند یک مجازاتی [کردند]؛ آدم فکر نمیکند که خیلی جدّی اینها تعقیب میشود؛ واقعاً تعقیب هم نمیکنند. در جاهای دیگر هم همینجور؛ در آمریکا و جاهای دیگر و کشورهای دیگر هم متأسّفانه همینجور است؛ که خب، اینها مدّعی حقوق بشر هم هستند! اینها را مقایسه کنند با آنچه در ایران میگذرد. این چنین چیزی در ایران سابقه ندارد؛ یعنی در دوران اسلامی و جمهوری اسلامی، تعرّض به غیرمسلمان از سوی مسلمانها هیچ سابقهای ندارد. همان جوان حزباللّهی تند و داغ هم هرگز به خودش اجازه نمیدهد که به یک غیرمسلمانی تهاجم و حمله بکند و مانند اینها. امیدواریم انشاءالله خدای متعال به شماها و به ما توفیق بدهد که بتوانیم وظایفمان را انجام بدهیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) فیلم «تکتیرانداز آمریکایی» از ژانویه سال 2015 اکران شده است. این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته «کریس کایل» ساخته شده و داستان زندگی واقعی نویسنده کتاب است که سرباز نیروی دریایی آمریکا بوده و به مرور تبدیل به ماشین آدمکشی ارتش آمریکا میشود و رکورد بیشترین کشتن در جنگ بهعنوان تکتیرانداز را از آن خود میکند! این فیلم در چند بخش، نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.
2) نهجالبلاغه، خطبه 27 (با کمی تفاوت) 3) خلخال 4) روبنده
پاپ فرانسیس میگوید، اگر تولیدکنندگان اسلحه و تجهیزات نظامی در حالی که سلاح تولید میکنند، خودشان را مسیحی هم بنامند، انسانهایی «ریاکار و دورو» هستند. این شدیدترین اظهارنظر در محکومیت فعالیتهای تسلیحاتی در جهان از سوی بالاترین مقام کلیسای کاتولیک است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس که در جمع دهها هزار جوان در شهر تورین سخنرانی میکرد، متن کتبی سخنرانی خود را کنار گذاشت و در مورد جنگ، اعتماد و سیاست با جوانان به گفتوگو پرداخت.
او خطاب به جوانان با اشاره به اینکه «کسی که تنها به انسانها اعتماد میکند، باخته است»، گفت: این موضوع مرا به تفکر در مورد انسانها، مدیران و تاجرانی وا میدارد که خود را مسیحی میدانند و همزمان دست به تولید تسلیحات میزنند. این بیشتر منجر به بیاعتمادی میشود.
پاپ همچنین از کسانی که پیرو مسیحیت هستند و با وجود این در صنایع تسلیحاتی سرمایهگذاری میکنند، به شدت انتقاد کرد و آن را «ریاکاری» نامید و گفت: آنان چیزی میگویند و در عمل کار دیگری میکنند.
این نخستین بار نیست که پاپ فرانسیس زبان به انتقاد از صنایع تسلیحاتی و صاحبان این صنایع میگشاید. او سپتامبر سال گذشته از این افراد به عنوان «تاجران جنگ» نام برد که «با قلبی فاسد»، «پول زیادی به جیب میزنند.»
اولین بار «لولو» را چه کسی استفاده کرد؟
لولوبیها (Lullubians) در هزاره سوم ق.م در بخش وسیعی از کوهپایههای شرقی و غربی زاگرس، از قسمت علیای رود دیاله تا کرمانشاه و کردستان میزیستند. کانون تجمع آنان در دره شهر زور، نزدیک سلیمانیه عراق بود. این قوم در زمان اوج قدرت در هزاره نخست پیش از میلاد، قلمرو اورارتوییان را که تا ارومیه امتداد یافته بود، تصرّف کردند. اورارتوها آنان را دشمن خود میدانستند؛ به همین دلیل، این قوم را «لولو» به معنای بیگانه میخواندند.
اولین کسی که بسم الله را نوشت ؟ حضرت سلیمان
اولین مسجدی که بعد از ظهور اسلام در نزدیکی مدینه ساخته شد ؟ مسجدتبا
اولین کاری که در نماز انجام می دهیم چیست ؟ بالا بردن دست ها موقع تکبیره الاحرام
اولین فروع دین کدام است ؟ نماز
اولین رکنی که در نماز به زبان می آوریم ؟ تکبیره الاحرام
اولین کسی که نماز جمعه را اقامه کرد که بود ؟ مصعب بن عمیر در مدینه
اولین شهید محراب انقلاب اسلامی که بود؟ شهید قاضی طباطبایی
اولین کسی که روزه گرفت ؟ حضرت آدم که 3 روز در ماه روزه می گرفت
اولین کسی که زکات داد ؟ هابیل
یک بانوی لهستانی مسیحی به نام «آنا مالگورزاتا» طی مراسمی در حرم مطهر رضوی به دین اسلام مشرف شد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم که به همت مدیریت امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد، درباره اصول دین، نحوه گفتن شهادتین و ورود به مذهب تشیع به این بانوی لهستانی توضیحاتی ارائه شد و این بانو با گفتن شهادتین، اسلام را به عنوان دین خود پذیرفت.
این بانوی لهستانی درباره انگیزه خود برای تشرف به دین اسلام گفت:
«با تحقیقاتی که در زمینه? این دین آسمانی انجام دادم، دریافتم که فرصتهای بسیار در این دین برای نزدیک شدن به خدا وجود دارد».
وی عامل آشنایی خود با دین اسلام را فردی پاکستانیالاصل شیعه ذکر کرد و گفت: «قرار است با این جوان پاکستانیالاصل مسلمان که خانوادهاش ساکن ایران هستند، ازدواج کنم».
وی درباره زیارت حرم مطهر رضوی گفت:
«وقتی وارد حرم حضرت امام رضا (علیهالسلام) شدم خلوص و یکرنگی این فضای معنوی، مرا مجذوب خود کرد». مالگورزاتا اظهار کرد: «گویی در حرم حضرت امام رضا (علیهالسلام) زندگی جاری است، برخلاف کشورهای غربی و اروپایی که مملو از ساختمانهای رنگارنگ و جاذبههای مادی است اما انسان احساس آرامش و امنیت ندارد».
وی گفت: «کلیسا فضای خشکی دارد که حتی کودکان هم باید بهطور رسمی بنشینند و مراسم را نظاره کنند اما با مشاهده مردم در این فضای روحانی و مقدس هیچکس معذب نیست و کودکان با شادمانی رفتوآمد میکنند و از این فضا لذت میبرند». در پایان این مراسم از سوی مدیریت امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، هدایای فرهنگی شامل، کتابهای آشنایی با دین اسلام و اصول اعتقادات و ماکت دست خط حضرت امام رضا (علیهالسلام) به این بانوی تازه مسلمان شده اهدا شد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، کد خبر: 81334617 (4265830)